Jakie są podstawowe różnice między bazami danych B2B a B2C?
Zasadnicza różnica między bazami danych B2B a bazami danych B2C jest bardzo prosta. Można ją dostrzec już na poziomie samej nazwy i tego, co oznaczają skróty będące odpowiednikami konkretnych baz danych.
B2B to skrót od angielskiego określenia business-to-business. Mówiąc w skrócie, odnosi się ono do relacji gospodarczych występujących między dwoma podmiotami gospodarczymi lub większą ich liczbą. Są to więc związki, w ramach których przedsiębiorstwa nawiązują i podtrzymują kontakty z innymi przedsiębiorstwami, oferując jednostronnie lub obustronnie swoje produkty czy usługi. Od czego natomiast pochodzi skrót B2C? Oznacza on typ relacji business-to-consumer, inny od tego, który występuje w przypadku transakcji B2B. Nie polega on na związkach między przedsiębiorstwami. Zamiast tego opiera się na kontakcie między podmiotami gospodarczymi a klientami indywidualnymi, czyli osobami prywatnymi, które nie kupują określonych produktów czy usług w ramach prowadzenia działalności gospodarczej.
Specyfika baz danych B2B
Bazy danych B2B są bazami danych, które zawierają informacje o przeszłych, aktualnych bądź potencjalnych partnerach będących podmiotami gospodarczymi. Ułatwiają one selekcjonowanie spośród wielu przedsiębiorstw najodpowiedniejszej dla danego planu biznesowego grupy docelowej. Znajdują się w nich wszystkie niezbędne dane kontaktowe, dzięki którym można przesłać konkretną ofertę. Baza danych B2B zawiera tym więcej informacji, im dana kampania marketingowa potrzebuje szerszego rozeznania w sytuacji rynkowej. Naprawdę uszczegółowione projekty potrafią mieć przeanalizowane różne firmy pod bardzo wieloma kątami.
Specyfika baz danych B2C
Jak wygląda sytuacja z bazami danych B2C? Ich tworzenie jest nieco trudniejsze, ponieważ w przypadku klientów indywidualnych nie ma dostępu do tylu informacji, co w przypadku przedsiębiorstw, które działają w sferze publicznej. Dane o zachowaniach konsumenckich klientów zdobywane są między innymi za pomocą ankiet, tak bezpośrednich, jak i internetowych. Często różne przedsiębiorstwa po nawiązaniu relacji z klientem indywidualnym wchodzą z nim w pogłębiony kontakt za pomocą programów lojalnościowych i w ten sposób uzyskują informacje o jego dalszych zachowaniach konsumenckich.